Dringend medicijnen nodig?

Werkdagen 08.00 – 18.00 uur
Bel of ga langs bij uw eigen apotheek

Werkdagen 18:00 - 24:00 uur
Weekend en feestdagen 8:00-24:00 uur
Bel of ga langs bij de Dienstapotheek

U maakt uitsluitend gebruik van de Dienstapotheek wanneer u dringend medicijnen nodig heeft, die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag. U kunt ook bellen bij spoedvragen over uw medicijngebruik. Houd de volgende gegevens bij de hand: uw naam (of de naam van degene voor wie u belt), geboortedatum, naam zorgverzekeraar en inschrijfnummer (=burgerservicenummer/sofinummer).

's Nachts tussen 24.00 - 8.00 uur is de Dienstapotheek weliswaar gesloten voor bezoekers, maar er is wel steeds een medewerker van de Dienstapotheek oproepbaar. Voor spoedeisende geneesmiddelen, welke niet kunnen wachten tot de volgende dag, kan telefonisch contact worden opgenomen met de Huisartsenpost (T: 079-3431600)

De dienstdoende huisarts bepaalt of de behoefte aan medicijnen spoedeisend is. Als dat het geval is, wordt de dienstdoend medewerker van de Dienstapotheek opgeroepen om de medicijnen te verstrekken. Dit duurt circa 45 minuten. De patiënt heeft dan de keuze hierop te wachten op de Huisartsenpost of de medicijnen thuis te laten bezorgen (bezorgtijd circa een uur extra).

Wanneer de huisarts bepaalt dat u medicatie nodig heeft, maar dat dit kan wachten tot de volgende dag, dan kan deze medicatie op werkdagen in uw eigen apotheek worden opgehaald. In het weekend en op feestdagen is de Dienstapotheek vanaf 8.00 uur geopend.

Onderaan deze pagina vindt u verwijzingen naar meer informatie over de Dienstapotheek.

Klachten

Elke dag doen hulpverleners hun uiterste best om u zo goed mogelijk te helpen. Daarbij gaan veel dingen goed, maar soms kan er ook eens iets fout gaan. Wanneer er naar uw mening iets niet goed gegaan is of u bent ontevreden over de werkwijze, is het belangrijk dat u dat laat weten.

Zorg verlenen is een kwestie van vertrouwen. Een kwestie ook van goede samenwerking tussen uw hulpverlener, diens medewerkers en u als patiënt. Als dat vertrouwen geschaad is, wil de hulpverlener het graag herstellen. Een klacht is een kans om te leren en de dienstverlening te verbeteren. 

Misschien bent u ontevreden over de medische behandeling of u vindt dat een hulpverlener of een andere medewerker een fout heeft gemaakt of u onheus heeft bejegend. Uw huisarts, uw apotheker of een andere hulpverlener hoort  graag wat u dwars zit. 
 

Eerst praten
Vindt u dat een hulpverlener of medewerker u onrechtvaardig heeft behandeld, een fout heeft gemaakt of u onheus heeft bejegend? Blijf er niet mee rondlopen. Bespreek uw klacht met die hulpverlener zelf. Vaak geeft zo’n gesprek voldoende wederzijds begrip om weer samen verder te kunnen. U vindt de adresgegevens van uw hulpverleners eenvoudig op de homepage van zoetermeergezond.nl onder 'zoek uw hulpverlener'.

 

Uw klacht schriftelijk indienen
Wilt u niet rechtstreeks zelf de hulpverlener of medewerker benaderen? En betreft uw klacht
een huisarts of een medewerker van een huisartspraktijk in Zoetermeer/Benthuizen[1] of de Huisartsenpost Zoetermeer?

U kunt uw klacht dan schriftelijk kenbaar maken en sturen naar:
 

Stichting Georganiseerde eerstelijnszorg Zoetermeer (SGZ),
 t.a.v. Klachtopvang,
Croesinckplein 24-26, 2722 EA Zoetermeer
 

of per e-mail zenden aan klacht@sgzoetermeer.nl

 

Beschrijf uw klacht in uw eigen woorden: over wie heeft u een klacht, wat is uw klacht en wat zou u willen dat er gebeurt om uw klacht 'uit de wereld te helpen'. Hierbij is het handig uw geboortedatum of de geboortedatum van de betreffende patiënt door te geven over wie de klacht gaat. Lees de folder 'Een klacht over onze zorg? Blijf er niet mee lopen!' of de volledige klachtenregeling voor bovengenoemde partijen.
 

Andere hulpverleners dan hierboven vermeld, zoals bijvoorbeeld apothekers (ook in de dienstapotheek), diëtisten, podotherapeuten, optometristen, specialist(en) in het ziekenhuis, fysiotherapeuten of oefentherapeuten, hebben hun eigen klachtenregeling, die u in de regel op hun website kunt vinden.
 

Klachtenfunctionaris

Levert een gesprek met de betreffende hulpverlener of medewerker niet voldoende op of wilt u geen gesprek aangaan? Dan is het mogelijk een beroep te doen op de ondersteuning van een onafhankelijk klachtenfunctionaris van de Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg (www.skge.nl)[2]. Deze klachtenfunctionaris kiest geen partij en heeft geen oordeel. Hij of zij is onafhankelijk. Alles wat u aan deze persoon vertelt, is vertrouwelijk. De klachtenfunctionaris kan bemiddelen. En zoekt samen met u naar een oplossing. 

Geschillencommissie
Kunt u zich niet kunt vinden in de uitkomst van de klachtbehandeling met de onafhankelijk klachtenfunctionaris van de SKGE of bent u van mening dat de klacht niet is opgelost? Dan is er sprake van een geschil. U kunt het geschil dan schriftelijk voorleggen aan de Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg (www.skge.nl).

 

 


[1]De huisartsen Visser, Meijer, Cornelissen en Hanselaar uit de Groepspraktijk Dorpsstraat zijn voor klachten aangesloten bij de Klachtenregeling Huisartsenkring Haaglanden, tel 070-3029821, info@kringhaaglanden.nl  

[2] Ten aanzien van huisartsen en medewerkers van huisartsenpraktijken in Zoetermeer en Benthuizen en de Huisartsenpost Zoetermeer.